Калуська районна
державна адміністрація

Земельні відносини

 

 

 

Як внести відомості про земельну ділянку до Державного реєстру

Головною умовою для офіційного статусу власника землі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно є реєстрація ділянки у Державному земельному кадастрі.

Земельній ділянці обов’язково потрібно присвоїти кадастровий номер, який, так би мовити, є аграрним паспортом власника, адже без його наявності сьогодні неможливо провести жодні юридичні операції із землею.

Коли інформація про аграрні володіння вже оцифрована – нанесена на Публічну кадастрову карту України – настає черга для внесення відомостей до Державного реєстру прав. Для цього потрібно звернутися до нотаріуса або державного реєстратора за місцезнаходженням земельної ділянки, з пакетом документів, необхідних для встановлення особи заявника (або його представника) та підтверджуючих документів виникнення або переходу права власності на ділянку. І вже за декілька днів, можна отримати у паперовій чи електронній формі витяг про державну реєстрацію права власності на землю.

Цей шлях до нотаріуса або державного реєстратора варто проторувати і власникам землі, які на руках мають державний акт на ділянку старого зразка. Адже належне оформлення документів, які підтверджують право власності або інше речове право на земельну ділянку, та внесення відповідних відомостей до Державного реєстру прав допоможе убезпечити власність від посягань шахраїв.

 

 

До уваги громадян, установ, підприємств і організацій всіх форм власності

Сьогодні Державний земельний кадастр в автоматизованому порядку забезпечує збирання, оброблення, аналіз, моделювання та постачання геопросторових даних про об’єкти Державного земельного кадастру за єдиною методологією, що дозволяє до мінімуму спростити внесення та отримання відомостей Державного земельного кадастру.

На даний час Державний земельний кадастр містить інформацію про сформовані та зареєстровані земельні ділянки, відомості про які внесено до Державного земельного кадастру на підставі відповідної документації із землеустрою.

Ідентифікатором земельної ділянки у Державному земельному кадастрі є кадастровий номер.Перевірити наявність своїх земельних ділянок в Державному земельному кадастрі можливо на веб-порталі Публічної кадастрової карти України за посиланням: http://map.land.gov.ua/kadastrova-karta.

Головне управління Держгеокадастру у Івано-Франківській  області звертає увагу громадян, підприємств, установ та організацій області на необхідність внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки, право власності (користування) на які посвідчено правовстановлюючими документами (державними актами, договорами оренди)  в т.ч. коли таке право виникло до 2004 року, але відомості про такі ділянки не внесені до Державного земельного кадастру.

Якщо відомості про такі земельні ділянки не внесені до Державного земельного кадастру і не мають кадастрового номера, то це ускладнює земельні транзакції (продаж, міна дарування, спадкування, тощо) та спричиняє додаткові ризики для прав власності та користування земельними ділянками.

Державна реєстрація в Державному земельному кадастрі земельних ділянок з присвоєнням їм кадастрового номера здійснюється на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) за заявою їх власників (користувачів земельної ділянки державної чи комунальної власності).

 

На виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від 13 вересня 2017 року № 638-р «Про реалізацію правопросвітницького проекту «Я МАЮ ПРАВО!» у 2017-2019 роках» Міністерство юстиції України разом з Онлайн-будинком юстиції за підтримки Міжнародного фонду «Відродження» створили серію інформаційно-навчальних роликів «Знай своє право на землю». Мета ініціативи – розширити коло громадян, які зможуть отримати інформацію про свої права та інструкції для їх захисту.

Вважаємо, що дані відеоролики будуть актуальним для значної кількості населення, тому просимо розмістити нижче зазначені відеоролики або посилання на них на ваших веб-сайтах.

1 Ролик “Знай своє право на землю” 

Отримання земельних ділянок учасниками АТО (https://www.youtube.com/watch?v=vhymEeX_FX8&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea&index=1)

2 Ролик “Знай своє право на землю” 

Порядок отримання земельної ділянки у приватну власність  (https://www.youtube.com/watch?v=bJtQ0_1e_P8&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea&index=2)

3 Ролик “Знай своє право на землю” Договір оренди земельної ділянки (https://www.youtube.com/watch?v=ZvfhoRAlQkE&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea&index=3)

4 Ролик “Знай своє право на землю” 

Доля орендованої земельної ділянки у випадку відсутності спадкоємців (https://www.youtube.com/watch?v=fgOO06kJBxQ&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea&index=4)

5 Ролик “Знай своє право на землю” 

Орендна плата за земельну ділянку (пай) та формування ціни

(https://www.youtube.com/watch?v=f8FEvCX3Hc0&index=5&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea)

6 Ролик “Знай своє право на землю” 

Збитки завдані засміченням земельної ділянки

(https://www.youtube.com/watch?v=5BVDt7PYwPg&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea&index=6)

7 Ролик “Знай своє право на землю” 

Присвоєння земельній ділянці кадастрового номеру

(https://www.youtube.com/watch?v=qWF9gmnqa20&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea&index=7)

8 Ролик “Знай своє право на землю” 

Визнання договору оренди земельної ділянки недійсним

(https://www.youtube.com/watch?v=bH2njBq5S-U&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea&index=8)

9 Ролик “Знай своє право на землю” 

Особливості поновлення договору оренди земельної ділянки

(https://www.youtube.com/watch?v=m7Qv_1w1YJ4&index=9&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea)

10 Ролик “Знай своє право на землю” 

Заміна сертифіката на право на земельну частку (пай) на державний акт на право власності на земельну ділянку

(https://www.youtube.com/watch?v=kS8VmcFxti0&index=10&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea)

11 Ролик “Знай своє право на землю” 

Дострокове розірвання договору оренди землі

(https://www.youtube.com/watch?v=MbgZfUPZTDQ&index=11&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea)

12 Ролик “Знай своє право на землю” 

Право власності на земельну ділянку у порядку спадкування

(https://www.youtube.com/watch?v=Tasa8SasXqc&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea&index=12)

13 Ролик “Знай своє право на землю” 

Спадкування землі с/г призначення іноземними громадянами

(https://www.youtube.com/watch?v=9riXfyPNdUg&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea&index=13)

14 Ролик “Знай своє право на землю” 

Отримання інформації про вільну земельну ділянку

(https://www.youtube.com/watch?v=NRxn9PHBItY&list=PLwUaGwyVhoHXN4Y50r6YkEKVr0n4u27ea&index=14)

 

 

Ліси Калуського району.xls

 

Земельні ділянки. Якщо виявлено помилки...

До відома мешканців міста та району 
 
Відповідно до Закону України “Про державний земельний кадастр” від 7.07.2011 р. №3613-VI, Постанови КМУ від 17.10.2012 р. №1051 “Про затвердження Порядку ведення державного земельного кадастру”, якщо після перенесення інформації про земельні ділянки з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру виявлені помилки у визначенні площ та/або меж земельних ділянок (розташування в межах земельної ділянки частини іншої земельної ділянки; невідповідність меж земельної ділянки, вказаних у Державному реєстрі земель, її дійсним межам; невідповідність площі земельної ділянки, вказаної у Державному реєстрі земель, її дійсній площі у зв’язку із зміною методів підрахунку (округлення); присвоєння декільком земельним ділянкам однакових кадастрових номерів), такі помилки за згодою власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності можуть бути виправлені на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) або за матеріалами інвентаризації земель.
Зміна меж земельної ділянки при виправленні вказаних помилок допускається за письмовим погодженням з особами, яким належить право власності (а щодо земель державної та комунальної власності — право користування) на суміжні земельні ділянки. Відсутність згоди власника земельної ділянки, користувача земельної ділянки державної чи комунальної власності на виправлення вказаних помилок не є підставою для відмови у перенесенні відомостей про відповідну земельну ділянку до Державного земельного кадастру, надання відомостей про земельну ділянку з Державного земельного кадастру. 
 

 

На виконання листа Держгеокадастру України  від 27.01.2016 №22-28-0.21-1375/2-16 Головне управління надає  роз’яснення щодо порядку внесення до Державного земельного кадастру відомостей про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць  та вимог до проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних утворень,  визначеному Законом України  ”Про Державний земельний кадастр”.

Статтею 10 Закону України  ”Про Державний земельний кадастр” визначено  об’єкти Державного земельного кадастру, відомості про які вносяться до Державного земельного кадастру, зокрема об’єктом державного земельного кадастру є землі в межах територій адміністративно-теритріальних одиниць.

Законом України ”Про адміністративно-територіальний устрій” визначено, що однією із одиниць адмінстративно-територівального устрою України є населений пункт - село, селище, місто.

Статтею 32 Закону України  ”Про Державний земельний кадастр” встановлено, що відомості про межі адміністративно-територіальних одиниць, вносяться до Державного земельного кадастру на підставі рішення відповідного органу державної влади чи органу місцевого самоврядування про встановлення і зміну меж адміністративно-територіальної одиниці, про затвердження документації із землеустрою, яка є підставою для внесення таких відомостей.

Рішення подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення таких відомостей до Державного земельного кадастру, разом з електронним документом, що містить відомості про результати робіт із землеустрою. Внесення відомостей до Державного земельного кадастру або надання мотивованої відмови у такому внесенні здійснюється у строк, що не перевищує чотирнадцяти робочих днів з дня отримання відповідної документації.

Підставою для відмови у внесенні до Державного земельного кадастру відомостей про межі адміністративно-територіальних одиниць, є: подання документів, передбачених частиною першою цієї статті, не в повному обсязі;  невідповідність поданих документів вимогам законодавства.

На підтвердження внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі адміністративно-територіальних одиниць Державним кадастровим реєстратором безоплатно видається органу, який прийняв відповідне рішення, витяг з Державного земельного кадастру.

Відповідно до статті 173 Земельного Кодексу України межі села, селища, міста встановлюються і змінюються за проектами землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць. Проекти землеустрою щодо зміни меж населених пунктів розробляються з урахуванням генеральних планів населених пунктів.

Землі та земельні ділянки державної власності, включені в межі населеного пункту (крім земель, які не можуть передаватися у комунальну власність), переходять у власність територіальної громади. Рішення про встановлення меж населеного пункту та витяги з Державного земельного кадастру про межу відповідної адміністративно-територіальної одиниці та про відповідні земельні ділянки, право власності на які переходить до територіальної громади, є підставою для державної реєстрації права комунальної власності на такі земельні ділянки.

Статтею 174 Земельного кодексу України визначено, що рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад, а рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які не входять до складу відповідного району, або у разі, якщо районна рада не утворена, приймаються обласною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад.

Рішення про встановлення і зміну меж  міст приймається Верховною Радою України за поданням обласної ради. Статтею 46 Закону України ”Про землеустрій” визначений склад та зміст проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних утворень. Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст  розробляються  за  рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради.         Статтею 122 Земельного Кодексу України визначені повноваження органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування. Ключовими моментами, які визначають розпорядника земель при наданні їх у власність або користування, як визначено зазначеною статтею, є приналежність їх до комунальної власності відповідних територіальних громад  чи до державної форми власності, певної категорії земель, а також розташування земельної ділянки  у межах сіл, селищ, міст та за межами населених пунктів. На сьогодні при наданні земельних ділянок у власність чи користування виходячи із вимог статті 122 Земельного кодексу при визначенні приналежності земельної ділянки до території в межах чи за межами  населеного пункту використовують  проекти формування територій та встановлення меж сільських, селищних та міських рад, які були затверджені рішенням обласної ради від 27.08.1999 № 188-9/99 ”Про проекти формування територій та встановлення меж сільських, селищних та міських рад”. Розробником даної документації був Івано-Франківський філіал ”Інституту землеустрою”.

Завданням на виконання зазначеної документації щодо встановлення меж сільських(селищних) рад і населених пунктів, яке було погоджено  директором Івано-Франківського філіалу Інституту землеустрою та затверджено начальником Івано-Франківського обласного управління земельних ресурсів не було передбачено виносу меж  адміністративно-територіальних одиниць в  натуру  (на  місцевість)  з  каталогом  координат  їх поворотних точок, а також виготовлення цього проекту як у паперовій так і у електронній (цифровій) формі, як це передбачено статтею 46 Закону України ”Про землеустрій”.

Натомість такою документацією було передбачено виконати детальний опис зовнішніх меж сільських(селищних) рад, дати відсутні міри ліній зовнішніх меж, взяті з твердої планової основи,  які уточнювати при виносі в натуру відсутніх та спірних меж  територій сільських (селищних) рад, а для характерних та вузлових точок окружної межі координати визначати  графічним методом.

За результатами такої виготовленої документації немає можливості внести до Державного земельного кадастру відомості про межі населених пунктів.

Наразі відповідно до статті  23 Закону України  ”Про Державний земельний кадастр” документація із землеустрою, яка є підставою для внесення відомостей до Державного земельного кадастру, подається органу, що здійснює внесення таких відомостей, також у формі електронного документа.

Наказом  Держземагентства України від 13.06.2014 № 180 ”Про затвердження Методичних рекомендацій щодо формування електронних документів для відомостей про державну геодезичну мережу, державний кордон та межі адміністративно-територіальних одиниць України” передбачено внесення до електронного документа, який створюється на адміністративно-територіальну одиницю метричної інформації, а саме: дані про систему геодезичних координат, інформацію про координати поворотних точок меж адміністративно-територіальної одиниці, систему висот тощо.

Нанині у Державному земельному кадастрі в Івано-Франківській області відсутні відомості про межі адміністративно-територіальних одиниць, а межі населених пунктів, які є відображені на проектах формування територій та встановлення меж сільських, селищних та міських рад  давно не відповідають фактичним межам населених пунктів.

Зокрема, територія контурів, які є відображені на проектах формування територій та встановлення меж сільських, селищних та міських рад,  зазнала суттєвих змін (більше 50 %),   як в конфігурації так  і в складі угідь. Значна територія земель населених пунктів, які межують із землями лісового фонду за межами населених пунктів  природньо заліснилась, що призвело до втрати чіткого розмежуваня земель в межах та за межами населених пунктів на місцевості.

Крім того, є непоодинокі випадки, коли частина забудови 80 та пізніших років не ввійшла в межі населених пунктів, які були затверджені рішенням обласної ради від 27.08.99 №188-9/99 “Про проект формування територій та встановлення меж населених пунктів”,  що призводить до певних труднощів при передачі земельних ділянок громадянам у власність особливо для  будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель та споруд.

Все зазначене нами вище обґрунтовує необхідність передбачення у місцевих бюджетах коштів на виготовлення та замовлення органами місцевого самоврядування проектів землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних утворень  в результаті чого до Державного земельного кадастру будуть повністю внесені відомості про межі того чи іншого населеного пункту.

Одночасно звертаємо вашу увагу на те, що розробка проекту землеустрою щодо (зміни) межі адміністративно-територіальних утворень повинна містити метричну інформацію про всю адміністративно-територіальну одиницю, а не тільки метричну інформацію про територію, яку планується внести у межі населеного пункту.

Отже, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі адміністративно-територіальних одиниць чітко розмежує території земель в межах та за межами населених пунктів, а також застережить органи державної влади та місцевого самоврядування від перевищення своїх повноважень при розпорядженні земельними ділянками при наданні їх у власність та користування.     

Головною умовою для офіційного статусу власника землі у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно є реєстрація ділянки у Державному земельному кадастрі.

Земельній ділянці обов’язково потрібно присвоїти кадастровий номер, який, так би мовити, є аграрним паспортом власника, адже без його наявності сьогодні неможливо провести жодні юридичні операції із землею.

Коли інформація про аграрні володіння вже оцифрована – нанесена на Публічну кадастрову карту України – настає черга для внесення відомостей до Державного реєстру прав. Для цього потрібно звернутися до нотаріуса або державного реєстратора за місцезнаходженням земельної ділянки, з пакетом документів, необхідних для встановлення особи заявника (або його представника) та підтверджуючих документів виникнення або переходу права власності на ділянку. І вже за декілька днів, можна отримати у паперовій чи електронній формі витяг про державну реєстрацію права власності на землю.

Цей шлях до нотаріуса або державного реєстратора варто проторувати і власникам землі, які на руках мають державний акт на ділянку старого зразка. Адже належне оформлення документів, які підтверджують право власності або інше речове право на земельну ділянку, та внесення відповідних відомостей до Державного реєстру прав допоможе убезпечити власність від посягань шахраїв.